ИНТЕРВЮ С ДИМИТЪР БАКЪРДЖИЕВ
Ще ни разкажеш ли малко за себе си?
Аз съм Управляващ Партньор в Taller Technologies България – компания, занимаваща се с разработка на софтуер. Занимавам се с управление и изпълнение на технологични проекти. В практиката си в управлението на екипи за разработка на софтуер, които често са географски разпръснати, но изпълняват мащабни проекти за мултинационални компании, се стремя ефективно да съчетавам теорията и практиката на модерните методи за мениджмънт и вярвам, че разполагам с ценна информация и с опит от реалния живот. От време на време изнасям презентации на различни мениджмънт конференции из Европа.
Какво ти е отношението към книгите?
Навремето по комунизма най-интересните книги бяха в антикварните книжарници и струваха 5 пъти по скъпо отколкото в нормалните книжарници. Затова решихме заедно с един мой съученик да си създадем наша обща библиотека. Един път аз купувах, друг път той, само и само да имаме най-ценните книги. И така, нашата обща библиотека имаше към 40 книги.
По-късно през 90-те години, като студент продавах книги в продължение на година и нещо. Първите 3 месеца беше много трудно. Не вървеше. Аз обаче обичам книгите и реших да продавам само книги, които харесвам. Продавах компютърна литература, бизнес книги, етнографски и исторически издания. Важно да е знаеш какво продаваш. Това веднага се разбира и хората сами те търсят. Трябва да познаваш и вкуса на хората, които те посещават, за да знаеш какво да предложиш. И така, те идват и питат „Имаш ли нещо за мен?“. Най-важното е да направиш един посетител твой клиент.
Харесваше ми това, което правя. Случвало ми се е да продам 200-300 книги на ден. Представете си, това са всички книги от една сергия. Но, търсенето беше коренно различно. Когато има конкуренция продаваш много.
Аз също съм така Accredited Kanban Trainer (AKT) към Lean Kanban University (LKU) и смея да твърдя един от водещите практици на Kanban в България. В стремежа си да популяризираме Канбан Метода, през 2012 година ние публикувахме книгата Канбан на Дейвид Андерсън на български език. И това беше началото на нашият издателски бизнес.
Ще дойде ли време, когато книгите вече няма да ни трябват?
Аз не вярвам, че такъв момент ще настъпи. Изглежда, че електронните книги ще престанат да бъдат толкова модерни. Например последните статистики сочат, че ръстът в продажбите им е намалял с 20, 30%. В САЩ стават свидетели на Ренесанса на малки книжарници и на книгата на хартия. Хората ще продължат да имат нуждата от книгата, от хартиената книга. Просто преживяването е различно. Досега е друг и той дава много повече удовлетворение.
Защо сега създавате сайта „Модерен Мениджмънт“?
Ще ви кажа. Моите впечатления са от софтуерната индустрия, където нивото на несигурност е най-високо. Мениджърите нямат лесен достъп до информация на български за модерните и методи за управление. Така нямат бърз достъп до постиженията на науката, защото мениджмънтът е наука. Има си например термини, които са световно възприети. Наложени са като такива и просто нямат еквивалент на български и трудно се обясняват. Затова е добре да се познават. Сега, направо ще кажа, че моментът е много закъснял. Това, от едно страна. От друга страна, всички знаем колко е по-различно възприемането, когато се говори или се чете на български. Затова дори и за хората, които ползват източници на английски ще е полезно да видят как идеите звучат на български. Например едно е човек да прочете „continuous improvement“ съвсем друго звучи „постоянно усъвършенстване“.
И защо точно тази книга?
Защото, още преди години когато се заинтересувах от мениджмънт литература попаднах на книгата „The Goal“ на Ели Голдрат. Прочетох я и започнах да прилагам наученото. Видях, че е много популярна навсякъде по света. Задълбах. Оказа се, че книгата я няма на български. Говорил съм с колеги от чужбина и когато им спомена, че „The Goal“ на Ели Голдрат не е преведена в България, забелязвам учудване в погледа им.
Идеите в книгата са приложими във управлението на всяка една организация независимо от размера и. Например, организацията на работата в едни склад може да се подобри, като се прилагат методите на „Целта“ на Ели Голдрат. А те са ясно обяснени и лесни за разбиране. И най-важното водят до видим резултат.
Ще я разберем ли? И за кого е тя?
Преводът на книгата е много добър и разбираем. И освен това, иде реч за една книга, която те провокира да мислиш. Тя дава рамка и методи за логично мислене. Задава въпроси и търси отговори. Например на един доста актуален въпрос в последно време: Как да подобря състоянието на бизнеса си, така че да имам растеж и да печеля без да се налага да уволнявам хора?
От друга страна книгата е направена така, че да бъде удобна за четене. Удобна в прекия смисъл на думата, така че един инженер да може я носи в джоба на дрехата си и да може лесно да я ползва, докато се разхожда из завода. Тя е в А5 формат и с меки корици. Направена е така защото това е книга, която трябва да помага.
Не и ли вече стара теорията описана в „Целта“?
„Целта: Процесът на постоянно усъвършенстване“ на д-р Ели Голдрат е една от най-продаваните книги по мениджмънт за всички времена и бестселър от момента на своето първо издаване през 1984 г. В целият свят на различни езици към момента има над 6 милиона продадени копия! Прилагана от хиляди компании и изучавана в стотици бизнес училища по света!
Книгата се радва на огромен световен успех в продължение на 29 години и аз мисля, че това ще продължи поне още толкова години. Логичният начин на мислене няма как да остарее. Намирането на причинно–следствени връзки също. Много често ние просто не сме способни да търсим тези връзки в ежедневието си. Мислим че е сложно. Не се стремим да решаваме проблемите, а да ги „преодоляваме“. А преодоляване, означава да прескачаме или да заобикаляме трудностите. Т.е. не ги решаваме. Идеите, описани в тази книга ни помагат да разрешаваме проблемите, а не да ги заобикаляме. Повечето проблемни ситуации са разрешими, ако знаем как.
Защо да вярване на тази книга?
Идеите и практиките в книгата са научно обосновани. Почиват на прилагането на формална логика и причинно-следствени връзки между явленията. Няма нужда да вкарваме категорията „вярване“. Това е книга, написана по истински случаи. Ели Голдрат описва своя реален опит. Методите му са преминали през практическо доказване на своята ефективност. Така че, няма нужда да и вярваме, а да я разберем и прилагаме.
Книгата е само началото на една поредица от книги на Голдрат на български. Така ли да разбираме?
Точно така. Предстои да издадем още три книги от Ели Голдрат: „Its not luck“ – тя се фокусира върху маркетинг процеси и решения. „Critical chain“ – говори за управление на проекти. „Isn’t it obvious“ – е книга, която помага при продажбите на дребно.
В плана ни са още две книги на W. Edwards Deming – бащата на ISO стандартите: „Новата икономика“ и „Изхода от кризата“. И тях ги няма още на български. Това са 5 книги класики от световни имена. Трябва да се знаят тези имена.
И наистина ми се ще повече хора да ги познават. Когато има по-задълбочено познаване на науката мениджмънт, може много по-ефективно да се обсъждат идеи. Да се води обективен и пълноценен разговор.
Подобно знанието трябва да се разпространява. Да се знае какво става в света на бизнеса. Какви са успешните модели, практики? Кои са ефективните теории за управление? Тази информация трябва да е достъпна и за хората от производствените предприятия и от предприятията въобще, ако щете.
Кое би било успех за теб?
Успех ще е хората, които управляват малък и среден бизнес и искат да знаят последните модерни мениджмънт методи използвани по света, да имат достъп до тях на български език. Да познават и прилагат идеите на Деминг и Голдрат. Тогава, нещата ще бъдат поставени на друго ниво. Човек, за да управлява нещо трябва да следва някакъв метод. Не процедура, а метод. Методът предполага светоглед и начин на мислене. Той позволява да се създадат процеси и процедури за конкретните случаи. Всеки случай е уникален, но ако се следва определен метод, във всички конкретни случаи ще могат да се наложат принципите на този метод. Те ще станат видими и лесно разпознаваеми от всеки професионалист, който познава основния метод. Така се гради информиран избор, който помага. Това ще е успех за нас.