Модерен Мениджмънт

ЦЕЛТА НА ЕДНА ФИРМА Е ДА ПРАВИ ПАРИ?

ЦЕЛТА НА ЕДНА ФИРМА Е ДА ПРАВИ ПАРИ?

"...Отварям едната бира и започвам работа над пицата. Заводът прилича на символ на града. Сякаш винаги е бил там и сякаш винаги ще бъде.
И каква е целта? Какво се предполага, че правим там? Кое поддържа това място работещо?
Джона каза, че има само една цел. Честно казано, не виждам как е възможно такова нещо. Ние правим много неща във всекидневната работа и всички те са важни. Или поне повечето от тях … иначе изобщо не бихме ги правили. По дяволите, та всички те могат да бъдат цели!
Добре, а защо тогава преди всичко е бил построен заводът? Той е бил построен, за да произвежда продукти. Защо това да не бъде цел? Джона каза, че това не е цел, но аз не виждам причина да не е. Ние сме производствена компания.
Това означава, че ние трябва да произвеждаме нещо, нали така? Не е ли в това целия смисъл, да произвеждаме продукти? За какво друго сме тук?
Какво ще кажете за качество?
Качеството само по себе си не може да бъде цел. То е важно, но то не е целта.
Защо? Заради разходите ли?
Ако евтиното производство е съществено важно, тогава изглежда, че отговорът ще е ефикасността. Добре …може би целта е двете заедно - качество и ефикасност.
Но нещо не ми е както трябва. И е повече от лошото храносмилане след обяда. Да произвеждаме ефективно качествени продукти звучи като добра цел. Но може ли тази цел да поддържа завода функциониращ?
Притеснен съм от някои от примерите, които ми хрумват.
Ако целта е да произвеждаме качествен продукт ефикасно, тогава защо Фолксваген не произвеждат вече „Костенурката“ си? Това беше качествен продукт, който би могъл да се произвежда при понижени разходи.
Не е достатъчно да произвеждаш качествен продукт на база ефикасност. Целта трябва да е нещо друго? Но какво?
Минутка моля, аз мисля. Това е!
Технология – наистина за нея става дума. Ние трябва да употребяваме думите „революционни технологии“. Това е изключително важно за компанията. Ако не се движим в крачка с технологията, с нас е свършено. Затова, това е целта.
Добре, но на втори поглед …това не е вярно. Ако технологията е реалната цел на една производствена организация, тогава защо най-важните длъжности не са в „Проучване и развитие“? Да, технологията е важна, но тя не е целта.
Може би целта е някаква комбинация от ефикасност, качество и технология. Но тогава аз правя крачки назад, като казвам, че ние имаме много важни цели. А това реално не казва нищо, да не споменавам факта, че то не съответства на онова, което Джона ми каза.
Ох, добре. Вдигам бирата си за една здрава и дълга глътка. И като накланям глава назад, аз ги съзирам. Извън завода и от другата му страна, се намират две други дълги и тесни сгради. Това са нашите складове. Те се пукат по шевовете от резервни части и готова продукция, която все още не сме успели да продадем. Складови наличности от готова продукция на стойност двадесет милиона долара. Това са качествени продукти на най-новите технологии. Всички са произведени с ефикасност и всички стоят по кутиите си, с гаранционните карти, прикрепени с тиксо към тях и с леката миризма на оригинален заводски въздух. И всичките чакат някой да ги купи.
Това е. „ЮниКо“ очевидно не поддържа този завод просто, за да запълва складове. Целта е продажби.
Но ако целта е продажби, защо Джона не приема пазарния дял за цел? Като цел пазарният дял е дори по-важен от продажбите. Ако ти притежаваш най-големия пазарен дял, тогава имаш и най-големите продажби в своя отрасъл. Хванеш ли пазара, хванал си всичко. Нали така? Може би не. Спомняте ли си старата реплика: „Губим пари, но ще компенсираме с обем.“ Понякога една компания продава на загуба или за дребна сума над себестойността, както се знае, че прави „ЮниКо“, просто за да се освободи от наличности. Можеш да притежаваш голям дял от пазара, но ако не правиш пари, на кой ще му пука?
Пари. Ами да, разбира се …парите са голямата работа.
Пийч ще ни затваря, защото заводът струва на компанията прекалено много пари. Затова аз трябва да открия начин да намаля парите, които компанията губи.
Почакайте малко. Представете си, че съм направил нещо невероятно умно и съм спрял загубите така, че да се изравнят с печалбите.Това би ли ни спасило? Не и в дългосрочен план. Заводът не е бил построен просто, за да покрива разходите си. „ЮниКо“ не е в бизнеса просто, за да работи рентабилно. Компанията съществува, за да прави пари. Сега го разбирам.
Целта на една производствена организация е да прави пари.
Но дали правенето на пари е единствената цел? Какви са всички тези други неща, за които аз се тревожа?"